Na Vysokou na kole (Hostýnsko-vsetínská hornatina)

Trasa výletu: Horní Bečva — Benešky — Polana — Vysoká (HLV 320; 1024 m) — Třeštík — Leskové — Velké Karlovice — Karolinka — rozcestí Pod Kotlovou — Horní Bečva

Výhled z vrcholu Vysoké k severozápadu na Moravskoslezské Beskydy.

Výhled z vrcholu Vysoké (HLV 320; 1024 m) k severozápadu na Moravskoslezské Beskydy.

Celková délka výletu: 39 km

Fyzická obtížnost: střední

Orientační náročnost: střední

Tisícovky na trase:
Vysoká (HLV 320; 1024 m)

Doporučené mapy:
KČT 95

Zvukový záznam výletu

(Pořad byl poprvé vysílán na ČRo 1 - Radiožurnálu 02.11.2003)

ČRo 1 - Radiožurnál
<a href="/exp/hostynsko-vsetinska-hornatina/EFCB52E4-1225-43BA-BE75-FB91E18DD83Eori.mp3" target="_blank">Otevřít zvukový záznam: Výlet: Vysoká</a><br />

Popis výletu

V tomto výletu navštívíme další z našich pohoří s pouze jedním vrcholem vyšším než tisíc metrů. Naším cílem bude Hostýnsko-vsetínská hornatina, kterou tentokrát projedeme na kole.

Pramen Bečvy na úbočí Vysoké.

Pramen Bečvy na úbočí Vysoké (HLV 320; 1024 m).

Renáta Šašková (srpen 2003)

Zahájíme v Horní Bečvě, rozlehlé horské vsi, která vznikla v roce 1659. Od 18. století zde pracovaly sklárny a od 19. století se začala rozvíjet domácí výroba loukotí, šindelů a výroba dřevěného uhlí. Roku 1944 zde byla dokončena přehrada se zemní sypanou hrází 18 metrů vysokou, 250 metrů dlouhou a vodní plochou 15 ha. Od té doby je využívána k rekreaci, vodním sportům a rybaření, což mělo a má vliv na rozvoj obce, která díky přehradě patří k významným rekreačním střediskům.

Vyjedeme z rozcestí Bačkové v Horní Bečvě a vydáme se na jih po zelené cyklotrase (modrá turistická). Dojedeme na rozcestí Benešky, kde odbočíme vlevo na východ a pojedeme po hřebeni, po němž vede modrá cyklostezka a červená turistická značka. Projedeme kolem pramene Benešky, přes vrchol Polany až pod vrchol Vysoká (HLV 320; 1024 m). Na ten se dostaneme pěšky z nejvyššího bodu stezky volným terénem přímo na sever po 100 metrech a máme z něho skvělý výhled. Na severním svahu Vysoké ve výšce 940 m n.m. pramení Rožnovská Bečva a na hřbetu východním najdeme pramen Bílé Ostravice.

Telekomunikační věž s rozhlednou Čartak ležící východně od Vysoké.

Telekomunikační věž s rozhlednou Čartak ležící východně od Vysoké (HLV 320; 1024 m).

Renáta Šašková (srpen 2003)

Z vrcholu se vrátíme na cyklostezku a pokračujeme do sedla Třešník, kde je několik horských hotelů, a kde můžeme navštívit rozhlednu na telekomunikační věži.

V Třeštíku změníme směr jízdy, stočíme se na jihozápad a dál pojedeme po cyklostezce značené červeně. Podél potoka Rybjanka dojedeme do Leskové, kde můžeme obdivovat četné lidové roubené stavby jako jsou roubené hospodářské usedlosti, chlévy, stodoly, ale i typická lidová kaplička z 2. pol. 19. století.

Z Leskové jedeme po silnici podél Vsetínské (Horní) Bečvy do Velkých Karlovic, rozlehlé vsi založené roku 1714 Žerotíny. Obec byla často napadána Uhry, neboť hranice byla definitivně vytyčena až roku 1734. Od počátku 19. století do roku 1930 zde pracovaly dvě sklárny a roku 1908 byla dokončena lokální železniční trať ze Vsetína. Rovněž zde najdeme několik starých dřevěných budov, například dřevěný farní kostel P. Marie Sněžné, fojtství s pavlačí a hospodářskými budovami, ve kterém je v současné době umístěno Národopisné a vlastivědné muzeum.

Z Velkých Karlovic jedeme stále na západ na okraj Karolinky, obce vzniklé roku 1862 současně se založením sklárny Karolininy hutě. Tady odbočíme na modrou cyklostezku (žlutou turistickou) severním směrem, která nás dovede do obce Čerták, která svůj název získala od maďarského slova csarda = dům. Pokračujeme po modré cyklostezce vedoucí pod vrcholem Soláň po hřebeni severovýchodním směrem, dojedeme na rozcestí Pod Kotlovou – sedlo a po zelené cyklostezce se vrátíme zpět do Horní Bečvy.

Výhled z vrcholu Vysoké k západu.

Výhled z vrcholu Vysoké (HLV 320; 1024 m) k západu.

Tomáš Formánek (srpen 2003)

Výhled z vrcholu Vysoké k jihu.

Výhled z vrcholu Vysoké (HLV 320; 1024 m) k jihu.

Renáta Šašková (srpen 2003)

Výhled z vrcholu Vysoké k východu.

Výhled z vrcholu Vysoké (HLV 320; 1024 m) k východu.