Kvalitní cestovní pojištění
do zahraničí i do ČR.
Cestovní pojištění jednoduše, rychle a online na Top-Pojištění.cz s okamžitou platností a se slevou až 50 %.
Nejlevnější cestovní pojištění
na celý rok už od jediné koruny na den.
Navigace: Homepage > Výlety > Javorníky > Z Velkých Karlovic na Malý Javorník
Trasa výletu: Velké Karlovice — Štucov — Koncová — Příschlop — hranice ČR/SR — rozcestí Bukovina — (odbočka po červené na Stratenec / SR) — Malý Javorník (HLV 328; 1021 m) — Frňovské sedlo — Nad Rakošovem — rozcestí Stanovnice — vodní nádrž Stanovnice — Karolinka — Velké Karlovice / (Hotely a penziony ve Velkých Karlovicích)
Celková délka výletu: 23 km
Fyzická obtížnost: střední
Orientační náročnost: malá
Tisícovky na trase:
Malý Javorník (HLV 328; 1021 m)
Doporučené mapy:
SHOCart 71; KČT 95
(Pořad byl poprvé vysílán na ČRo 1 - Radiožurnálu 14.03.2004)
V tomto výletu se opět vydáváme do pohoří, kde najdeme pouze jeden vrchol vyšší než tisíc metrů. Pohoří nese název Javorníky a nachází se na česko-slovenské hranici. Pokud bychom se vydali do slovenské části Javorníků, vrcholů nad tisíc metrů tady najdeme hned několik.
Výlet zahájíme ve Velkých Karlovicích, nejrozlehlejší obci v závěru údolí Vsetínské Bečvy, která byla založena roku 1714 Žerotíny. Ti ji založili jako sídlo portášů na spoře kolonizovaném území zvaném dolina Urgentina. Zdejší vsi a jejich obyvatelé byly často sužovány nájezdníky z Uher, neboť hranice byla definitivně vytyčena až roku 1734.
Dnes ve Velkých Karlovicích najdeme mnoho zajímavých dřevěných staveb, některé z nich i památkově chráněné – areál dřevěného farního kostela P. Marie Sněžné z roku 1754 spolu s kamenným křížem a roubenou farou s chlévem.
Další stavbou, která stojí za vidění, je částečně dřevěný kupecký dům z roku 1813, ve kterém je umístěno národopisné a vlastivědné Kralovické muzeum.
Pokud budeme mít více času, můžeme v Bezovém (na okraji Velkých Karlovic) obdivovat patrové fojtství čp. 23 s pavlačí a hospodářskými budovami kolem dvora z roku 1793, nebo též například kapli sv. Jana v Jezerném.
Z Velkých Karlovic vyjdeme po zelené turistické značce jihovýchodním až jižním směrem a přes Štucov, Koncovou a Příschlop dojdeme na hranici České a Slovenské republiky.
Po hranici po hřebeni vede červená turistická značka (místy v SR), jež nás dovede na rozcestí Bukovina, odkud si můžeme udělat malou odbočku na místo nazývané Stratenec, nacházející se již ovšem na Slovensku.
Stratenec najdeme v nadmořské výšce 1 055 m a z jeho plochého vrcholu je krásný výhled. Také zde najdeme památník osvobozovacích bojů z konce 2. sv války ve formě betonových křížů s pamětní deskou padlým osvoboditelům Velkých Karlovic.
Ze Stratence se vrátíme stejnou cestou a po červené dojdeme na jedinou tisícovku dnešního dne, Malý Javorník (HLV 328; 1021 m). Na samotném vrcholku je malý přístřešek a ohniště. Je odtud poměrně dobrý výhled a krásně se zde odpočívá.
Celý hřeben, po němž jdeme, je zajímavý výskytem botanicky významných druhů a vede po něm i naučná stezka Javorníky – Družba.
Po zdolání Malého Javorníku nás v podstatě čeká už jen klesání. Dojdeme do Frňovského sedla, odkud se naší průvodkyní stane značka žlutá. Jdeme přes rozcestí Nad Rakošovem a Stanovnice, podél potoka Stanovnice krásným údolím, kde je cesta lemovaná spoustou chaloupek. Pokud bychom se proti proudu potoka kousíček vrátili, mohli bychom právě u jedné chaloupky najít památný 800 let starý tis červený.
Údolím dojdeme k vodní nádrži Stanovnice, která zásobuje Vsetínsko a Valašskokloboucko pitnou vodou. Podél ní se dostaneme do Karolinky, obce založené roku 1862 spolu se sklárnou Karolininy hutě. Tato huť byla administrativně oddělena od Nového Hrozenkova až roku 1949. Také v Karolince, resp. v části zvané Raťkov v ústí údolí Rařkov najdeme staré dřevěné stavby. Dochovalo se zde 21 objektů roubené lidové architektury, jež jsou dnes památkově chráněny. Jsou zde 4 chalupy a 17 hospodářských objektů doplněných třemi převezenými objekty a novou stylovou hospodou.
Zpět do Velkých Karlovic do Karolinky se vrátíme po silnici nebo můžeme jet vlakem. Lokální trať ze Vsetína funguje již od roku 1908, kdy byla dokončena její výstavba.