Z Pece na Čerchov (Český les)

Trasa výletu: Pec — Pecácká cesta — Stadionka — rozcestí pod Čerchovem — Čerchov (HLV 282; 1042 m) — rozcestí pod Čerchovem — Skalka (HLV 375; 1005 m) — U studánky — Dlouhá skála — Jedlová studánka — U tří znaků — Bystřice — Ovčí vrch — rozcestí Nad Folmavou — Česká studánka — Zelená chýše — Česká Kubice — Sokolova vyhlídka — Pec

Čerchov ze severu od Capartic. Na vrcholu je patrná vojenská pozorovací věž.

Čerchov (HLV 282; 1042 m) ze severu od Capartic. Na vrcholu je patrná vojenská pozorovací věž.

Renáta Šašková (květen 2003)

Celková délka výletu: 30 km

Fyzická obtížnost: velká

Orientační náročnost: střední

Tisícovky na trase:
Čerchov (HLV 282; 1042 m); Skalka (HLV 375; 1005 m)

Doporučené mapy:
SHOCart Turistický atlas Česko 1:50 000 listy 423, 424; SHOCart 31; KČT 63

Omezení: vrchol Čerchov v ohrazeném vojenském areálu.

Zvukový záznam výletu

(Pořad byl poprvé vysílán na ČRo 1 - Radiožurnálu 22.06.2003)

ČRo 1 - Radiožurnál
<a href="/exp/cesky-les/A37662FD-64A2-460C-8F3E-9CA10FD12DC9ori.mp3" target="_blank">Otevřít zvukový záznam: Výlet Čerchov, Skalka</a><br />

Popis výletu

Výlet v Českém lese začneme v obci Pec (v některých mapách též označované jako Pec pod Čerchovem), která svůj název získala podle vysoké pece na zpracování železné rudy založené roku 1652. Roku 1809 byla přeměněna na huť sklářskou a fungovala do roku 1860.

Z obce vyjdeme po modré turistické značce Pecáckou cestou, na rozcestí s červenou značkou se dáme po červené vpravo a po chvíli se dostaneme na další rozcestí, odkud začneme stoupat po zelené tzv. Stadionkou. Asi po 1,5 km odbočíme na betonovou cestu vlevo, po níž dojdeme až na vrchol Čerchova (HLV 282; 1042 m), nejvyšší vrch Českého lesa.

Vrchol je oplocen a nalézá se zde několik budov, které povětšinou patří armádě ČR. Výjimkou je Kurzova rozhledna, která byla 1. 11. 1999 vrácena zpět KČT. Rozhledna je vysoká 18 metrů a přístupná je od června do září od 9 do 17 hodin, o prázdninách každý den, jinak pouze o víkendech. Je ale možné domluvit prohlídky i v jiných termínech.

První rozhledna vznikla na vrcholu Čerchova již v roce 1894. Byla 17 m vysoká, třípatrová a byla vystavěna za pouhých 33 dnů rozpočtem 450 zlatých. V témže roce zde byla zahájena stavba útulny se 4 pokoji a 12 lůžky, která byla dokončena 13. 6. 1897. Po deseti letech bylo třeba dřevěnou, zčásti zetlelou rozhlednu z důvodu bezpečnosti opravit a bylo rozhodnuto vybudovat rozhlednu zděnou. Základní kámen nové rozhledny byl položen 23. 5. 1904 a slavnostní otevření proběhlo 16. 7. 1905.

V letech 1925–27 byla na Čerchově postavena další chata s kapacitou 17 pokojů a 30 lůžek. Během 2. sv. války byly objekty na Čerchově využívány k vojenským účelům, po válce byly sice turisty zrenovovány, ale již 1. 4. 1950 zde bylo zřízeno výcvikové středisko SNB. Od roku 1990 probíhaly snahy o znovuzpřístupnění Čerchova, což se 1. 11. 1999 podařilo a Kurzova rozhledna byla předána do majetku KČT. Na její opravu byla vyhlášena dobrovolná sbírka, která vynesla přes půl milionu Kč, a mohly tak být provedeny nejnutnější opravy. Dne 16. 7. 2000 proběhlo slavnostní zpřístupnění Kurzovy rozhledny, kterého se zúčastnilo 550 turistů.

Na rozhlednu určitě stojí za to vystoupat, neboť je odtud krásný kruhový výhled. K lepší orientaci nám pomůže i vstupenka v podobě pohlednice, na níž je rozhledová růžice. Severním směrem vidíme Krušné hory a Přimdu, jihozápadně Regensburg, jižně Alpy, jihovýchodně Malý a Velký Javor, Roklan a Ostrý a na východ Koráb a Babylon.

Z vrcholu se vrátíme zpět na rozcestí Pod Čerchovem na zelenou turistickou značku, po níž pokračujeme na skalnatý vrchol Skalka (HLV 375; 1005 m). V některých turistických mapách je Skalka značena pouze jako místo rozhledu bez uvedení názvu a nadmořské výšky. Nesmíme si ji také splést s vrchem Skalka ležícím severozápadně od Čerchova, který však dosahuje výšky pouze 952 m n. m.

Dál jdeme kolem rozcestí se žlutou U studánky přes Dlouhou skálu, zajímavou skalní hradbu s dobrým výhledem, na rozcestí Na zlomu. V současné době však probíhá přeznačení této krásné pěšiny vedoucí přes Dlouhou skálu na širokou lesní cestu, po které vede i cyklotrasa. Projdeme pod vrchem Smrčí podél hranice s Německem až na rozcestí U tří znaků, kde je příležitostný hraniční přechod. Na skále jsou zde vytesány znaky tří zemí, které zde v minulosti sousedily (Kurfiřství Bavorské, Království České a Vévodství Falcké). Zelená značka nás dále vede přes Dlouhou bažinu do vsi Bystřice, kde byla v letech 1753 až 1897 sklářská huť, zvaná Fichtenbach, a hospodářský dvůr. Z Bystřice dojdeme asi po 3 km na Ovčí vrch, odkud je dobrý výhled, a po dalších 500 metrech se dostaneme na rozcestí Nad Folmavou. Odtud se vydáme po žluté značce, projdeme kolem rozcestí u České studánky a dojdeme na červenou turistickou značku na rozcestí Zelená chýše, odkud pokračujeme vpravo směrem na Českou Kubici. Asi po dvou a půl kilometru dojdeme na křížení se žlutou značkou, po které se vydáme severně na Sokolovu vyhlídku, kde najdeme památník geologa Rudolfa Sokola (1873-1927) stojící na výchozu českého křemenného valu, přírodní památky.

Dále pokračujeme stále po žluté značce, která nás dovede zpět do obce Pec, odkud jsme vycházeli.