Tisícovky Keprnické hornatiny (Hrubý Jeseník)

Související odkazy: Vozka a Keprník | Tisícovky Keprnické hornatiny | Ze sedla na Klín | Dlouhé stráně a okolní tisícovky | Z Karlovy Studánky na Vysokou holi | Nový uzel

Trasa výletu: Dolní Domašov — rozcestí Keprnický potok — Točník — Červená hora (HLV 41; 1333 m) — Trojmezí — Keprník (HLV 12; 1423 m)Šerák (HLV 33; 1351 m)Obří skály (VV 33a; 1082 m)Šumný (VV 33b; 1073 m) — rozcestí Keprnický potok — Dolní Domašov

Při odlesnění okolí jsou Obří skály skutečnou dominantou (v pozadí již Rychlebské hory).

Při odlesnění okolí jsou Obří skály (VV 33a; 1082 m) skutečnou dominantou (v pozadí již Rychlebské hory).

Renáta Šašková (červen 2003)

Celková délka výletu: 24 km

Fyzická obtížnost: střední

Orientační náročnost: malá

Tisícovky na trase:
Červená hora (HLV 41; 1333 m); Keprník (HLV 12; 1423 m); Šerák (HLV 33; 1351 m); Obří skály (VV 33a; 1082 m); Šumný (VV 33b; 1073 m)

Doporučené mapy:
KČT 55

Omezení: vrchol Šerák nepřístupný (NPR).

Zvukový záznam výletu

(Pořad byl poprvé vysílán na ČRo 1 - Radiožurnálu 21.09.2003)

ČRo 1 - Radiožurnál
<a href="/exp/hruby-jesenik/7EF28F7E-ED77-49C2-8181-BFAF8235E886ori.mp3" target="_blank">Otevřít zvukový záznam: Výlet: Točník, Červená hora, Trojmezí Obří skály, Šumný</a><br />

Popis výletu

Výlet Keprnickou hornatinou v Hrubém Jeseníku začneme v Dolním Domašově, po modré dojdeme na rozcestí Keprnický potok a po zelené a modré turistické značce na rozcestí Pod Točníkem. Tady začneme stoupat po zelené na výhledové místo zvané Točník a dojdeme až na Červenou horu (HLV 41; 1333 m), z jejíhož vrcholu je nádherný kruhový výhled. Severozápadně od vrcholu můžeme uvidět osamocenou skálu zvanou Kamenné oko s nepravou skalní bránou, na východní straně hory je Sněžná kotlina, ve které se ještě dlouho na jaře drží sníh, podle čehož také získala svůj název. Později na jaře zde rozkvétá množství vzácných květů, avšak přístup je sem právě díky této jedinečnosti rostlin zakázán.

Na Červené hoře se napojíme na červenou turistickou značku, po které přes Trojmezí dojdeme na Keprník (HLV 12; 1423 m), čtvrtý nejvyšší vrchol v Hrubém Jeseníku. Na vrcholu jsou nízké skalky ze staurolitického svoru, na svazích vystupuje hrubozrnná, tzv keprnická rula. Z vrcholu Keprníku je jeden z nejlepších kruhových rozhledů v celých Jeseníkách a při velmi dobré viditelnosti můžeme dohlédnout do Krkonoš i Moravskoslezských Beskyd. Oblast okolo Keprníku je přírodní rezervací s pralesem na rašelinovém podkladu, s loukami, tůněmi a rašelinnou květenou. Vrchol samotný je ohraničen dřevěným zábradlím, aby nebyl zničen vzácný porost, neboť jsme v NPR Šerák – Keprník.

Jdeme dál po modré, která se napojí na rozcestí Pod Keprníkem zprava, a dojdeme k chatě Jiřího. Od ní pokračujeme po žluté značce až na Šerák (HLV 33; 1351 m), z něhož je krásný výhled na Jesenicko, Staroměstsko, Kralický Sněžník a Rychlebské hory, a na který vede sedačková lanovka z Ramzové. Nejvyšší místo však leží několik desítek metrů od turistické značky a protože jsme v již zmiňované NPR Šerák – Keprník, bohužel na něj nesmíme. Turistické značky ale vedou téměř okolo celého vršku, takže si výhled do všech stran můžeme vychutnat i tak.

Vrátíme se k chatě Jiřího a po modré značce dojdeme na Obří skály (VV 33a; 1082 m), vedlejší vrchol Šeráku, významnou přírodní dominantu viditelnou od Ostružné po Lipovou. Skalní hradba je vysoká 10-16 metrů a můžeme zde objevit charakteristické znaky zvětrávání svoru – žlábky, skalní hřiby, pokličky nebo skalní okno. Skály také slouží jako cvičné pro horolezce a je odtud krásný výhled do údolí Bělé a na Rychlebské hory. Obří skály jsou opředeny celou řadou pověstí.

Z Obřích skal povede naše cesta po modré a zelené značce na rozcestí Pod Obřími skalami, po asfaltové neznačené cestě se dáme vlevo a dojdeme až na žlutou turistickou značku, která asi po půl kilometru odbočuje z asfaltky vlevo. Jdeme dál po asfaltce, na rozcestí s další asfaltkou se dáme vpravo a po prudké zatáčce vlevo dojdeme pod vrchol Šumný (VV 33b; 1073 m), vedlejší vrchol Šeráku, který leží asi 300 metrů vpravo od cesty. Vystoupat na vrchol, kde najdeme přístřešek, je poněkud namáhavé, ale určitě stojí za to. Vrchol přejdeme a asi po 100 metrech dojdeme na modrou turistickou značku, po níž se dostaneme kolem chaty Výrovka na rozcestí Keprnický potok a pak již stejnou cestou zpět do Dolního Domašova.