Vozka a Keprník (Hrubý Jeseník)

Související odkazy: Vozka a Keprník | Tisícovky Keprnické hornatiny | Ze sedla na Klín | Dlouhé stráně a okolní tisícovky | Z Karlovy Studánky na Vysokou holi | Nový uzel

Trasa výletu: Ostružná — hájovna Banjaluka — Troják (HLV 263; 1049 m)Vozka (HLV 22; 1377 m)Spálený vrch (VV 53a; 1313 m) — Trojmezí — Keprník (HLV 12; 1423 m)Šerák (HLV 33; 1351 m)Černava (HLV 185; 1103 m) — Ostružná

Novodobý patník na vrcholu Keprníku, v pozadí Červená hora a ještě dále Pradědská hornatina.

Novodobý patník na vrcholu Keprníku (HLV 12; 1423 m), v pozadí Červená hora (HLV 41; 1333 m) a ještě dále Pradědská hornatina.

Tomáš Formánek (duben 2004)

Celková délka výletu: 25 km

Fyzická obtížnost: střední

Orientační náročnost: střední

Tisícovky na trase:
Troják (HLV 263; 1049 m); Vozka (HLV 22; 1377 m); Spálený vrch (VV 53a; 1313 m); Keprník (HLV 12; 1423 m); Šerák (HLV 33; 1351 m); Černava (HLV 185; 1103 m)

Doporučené mapy:
KČT 55

Omezení: vrcholy Troják, Spálený vrch - SV vrchol, Černava bez značených cest

Zvukový záznam výletu

(Pořad byl poprvé vysílán na ČRo 1 - Radiožurnálu 06.04.2003)

ČRo 1 - Radiožurnál
<a href="/exp/hruby-jesenik/BEE67A32-9DF3-485F-8AE0-7A4DF23B0AFAori.mp3" target="_blank">Otevřít zvukový záznam: Výlet: Vozka, Keprník, Troják, Spálený Vrch, Černava</a><br />

Popis výletu

V tomto výletu se vydáme na šest hlavních tisícimetrových vrcholů Hrubého Jeseníku.

Z Ostružné vyjdeme po zelené turistické značce podél Černého potoka, kolem sjezdovky a chaty Na hájovně až na rozcestí se žlutou značkou u hájovny Banjaluka. Dále se vydáme po žluté značce až na Volskou louku, odkud můžeme první cestou vpravo vystoupat na Troják (HLV 263; 1049 m). Vrátíme se stejnou cestou zpět na žlutou a po ní pokračujeme na vrchol zvaný Vozka (HLV 22; 1377 m), horu s výraznými skalisky ze staurolitických svorů, z nichž vrcholová skála je sedm metrů vysoká. Tvar a tajemnost těchto skalních útvarů vedla ke vzniku mnoha pověstí.

Jedna z nich hovoří o správci, kterému jeho pán, rytíř Ulrich, v dobách hladu a bídy poručil, aby rozvezl poddaným chléb na přilepšenou. Správce nebyl této věci nakloněn, ale přesto jel pánův úkol vyplnit. Vyjel až pozdě odpoledne, a aby byl na zámku do večera zpět, zkrátil si cestu přes hřebeny hor. Tam však zapadl do bažiny a vůz se ne a ne z bahna hnout. Tu celý zlostný odhrnul plachtu na voze a začal kola podkládat pecny chleba. Bochníky mizely v blátě jeden po druhém, ale ani ty, ani práskání bičem nepomáhalo. Náhle se zablýskalo, země se otevřela a vystoupil z ní vládce hor. Zahřímal na správce a ten na místě za zneuctění chleba, božího daru, zkameněl. Od té doby stojí na vrcholku skála připomínající vůz tažený koňmi s vozkou na kozlíku, která dala název celé hoře.

Z Vozky jdeme po zelené a asi po kilometru, na okraji NPR Šerák - Keprník, odbočíme do volného terénu jihovýchodním směrem a přibližně po dalším kilometru se ocitneme na vrcholu Spálený vrch (VV 53a; 1313 m), vedlejší vrchol Spáleného vrchu - SV vrchol. Odtud pokračujeme ještě 400 metrů na jihovýchod až na vrchol Spálený vrch - SV vrchol (HLV 53; 1313 m). Ze Spálených vrchů se vrátíme zpět na zelenou turistickou značku, dáme se východním směrem, a na rozcestí odbočíme na červenou značku vlevo, která nás přes rozcestí Trojmezí dovede na Keprník (HLV 12; 1423 m), čtvrtý nejvyšší vrchol Hrubého Jeseníku. Na vrcholu jsou nízké skalky ze staurolitického svoru a na svazích vystupuje hrubozrnná, tzv keprnická rula. Z vrcholu Keprníku je jeden z nejlepších kruhových rozhledů v celém Hrubém Jeseníku a při velmi dobré viditelnosti můžeme dohlédnout do Krkonoš i Moravskoslezských Beskyd. Oblast okolo Keprníku je přírodní rezervací s pralesem na rašelinovém podkladu, s loukami, tůněmi a rašelinnou květenou.

Z Keprníku dojdeme po červené turistické značce na rozcestí s modrou – pod Keprníkem, odkud asi půl kilometru vedou obě značky společně. Naše cesta povede dál po červené, ale uděláme si ještě krátkou odbočku po modré a žluté značce na Šerák (HLV 33; 1351 m). Pod vrcholem Šeráku stojí chata Jiřího a na vrchol, ze kterého je krásný výhled na Jesenicko, Staroměstsko, Králický Sněžník a Rychlebské hory, vede sedačková lanovka z Ramzové.

Ti, kteří si budou chtít ušetřit nohy, mohou lanovku využít a sjet do mezistanice Černava nebo do Ramzové. My ostatní se z Šeráku vrátíme zpět na červenou značku a sestoupíme po ní pod vrchol Černavy (HLV 185; 1103 m) do sedla Šeráku. Odtud půjdeme lesním průsekem jihovýchodním směrem asi 400 metrů na samotný vrchol. Z Černavy se vrátíme stejnou cestou až na červenou značku, po necelém půl kilometru se k nám přidá značka modrá a ta nás dovede zpět do Ostružné, kde jsme dnes začínali.