Černá hora - Bílá smrt (Jizerské hory)

Související odkazy: Z Lázní Libverda na Smrk | Z Bílého Potoka na tři tisícovky | Černá hora - Bílá smrt | Z Kořenova na čtyři tisícovky

Trasa výletu: Hrabětice — Ptačí kupy (HLV 343; 1013 m)Holubník (HLV 229; 1071 m) —  Bílá smrt (VV 209a; 1007 m) — Sedlo Holubníku — Černá hora (HLV 209; 1085 m)Sněžné věžičky (HLV 231; 1070 m) — Hrabětice   /   (Hotely a penziony v okolí Hrabětic)

Holubník z Bílé smrti.

Holubník (HLV 229; 1071 m) z Bílé smrti (VV 209a; 1007 m).

Renáta Šašková (březen 2003)

Celková délka výletu: 24 km

Fyzická obtížnost: střední

Orientační náročnost: malá

Tisícovky na trase:
Ptačí kupy (HLV 343; 1013 m); Holubník (HLV 229; 1071 m); Bílá smrt (VV 209a; 1007 m); Černá hora (HLV 209; 1085 m); Sněžné věžičky (HLV 231; 1070 m)

Doporučené mapy:
KČT 20-21

Zvukový záznam výletu

(Pořad byl poprvé vysílán na ČRo 1 - Radiožurnálu 14.12.2003)

ČRo 1 - Radiožurnál
<a href="/exp/jizerske-hory/F1D56E87-64C8-44F7-95B5-BD59ADAC7585ori.mp3" target="_blank">Otevřít zvukový záznam: Výlet: Ptačí kupy, Sněžné věžičky, Holubník, Černá hora</a><br />

Popis výletu

Dobrým výchozím místem pro dnešní výlet Jizerskými horami je parkoviště v Hraběticích u hasičské zvoničky. Vyrazíme po žluté lyžařské trase nebo zelené turistické značce severozápadním směrem, které nás asi po 2,5 km přivedou blízko k 24 metrů vysoké kamenné rozhledně Královka. Od Královky se dáme po žluté lyžařské stezce nebo po žluté turistické značce opět severozápadním směrem a dojdeme na rozcestí U Buku, odkud vede pěší i lyžařská trasa společně. Asi po 1,5 km se dostaneme na rozcestí Nad Novou Loukou, odkud se vydáme severně až severozápadně po zelené značce. Malý kousek za rozcestím mineme Šámalův pomník, později Gregorův kříž a tzv. Hejnickou cestou dojedeme k zimnímu kiosku na Hřebínku.

Z Hřebínku jdeme severovýchodním až severním směrem po modré lyžařské a žluté turistické značce a po zhruba 1,5 km dojdeme na rozcestí Pod Ptačími kupami, kde odbočíme na červenou turistickou značku směřující vzhůru na jihovýchod. Čeká nás asi kilometrový výstup na Ptačí kupy (HLV 343; 1013 m). Lyžařům doporučujeme lyže na tuto část cesty sundat. Vrchol Ptačí kupy je tvořen třemi mohutnými skalisky a nejvyšší z nich poznáme i podle dřevěného kříže na samotném vršku. Je odtud velmi pěkný výhled a jistě nebudeme litovat trochu namáhavějšího výstupu.

Z Ptačích kup pokračujeme po červené značce jihovýchodním směrem na asi 1 km vzdálenou tisícovku Holubník (HLV 229; 1071 m). Značka vede téměř přes její vrchol, který je tvořen asi 15 metrů vysokou skálou a ze které je opravdu krásný výhled do okolí. Z Holubníku mírně klesáme a pár desítek metrů před rozcestím Sedlo Holubníku si nesmíme nechat ujít příležitost zdolat i jediný vedlejší vrchol Jizerských hor, nesoucí název Bílá smrt (VV 209a; 1007 m), vedlejší vrchol Černé hory. Samotný vrchol v mapách název nemá, ale protože se nedaleko něho nachází pomníček Bílá smrt, zvolili jsme tento název i pro něj.

Dojdeme na rozcestí Sedlo Holubníku a naším dalším cílem bude Černá hora (HLV 209; 1085 m), nejvyšší místo dnešního putování. Ze Sedla můžeme buď jít dál po značených cestách a dostat se na Černou horu po červené klesající směrem na jih na rozcestí Pod sedlem Holubníku a odtud jihovýchodním směrem po žluté opět na horu vystoupat, nebo pro ty dobrodružnější se nabízí možnost druhá. Ze Sedla se můžeme pustit volným terénem jihovýchodním směrem a na Černou horu začít stoupat rovnou. Po necelém kilometru se dostaneme k dřevěnému plotu ohraničujícímu přírodní rezervaci, která pokrývá vrcholovou plošinu a zasahuje po jejím severním svahu až ke Sněžným věžičkám. Rezervace chrání zbytky původních smrčin a sedlové rašeliniště. Jdeme podél plotu a na jeho severozápadním rohu se napojíme na žlutou značku vedoucí z rozcestí Pod sedlem Holubníku.

Samotný vrchol Černé hory je nevýrazný a plochý, ale alespoň zde najdeme schránku s vrcholovou knížkou. Z vrcholu pokračujeme po žluté značce, a určitě stojí za to udělat si malou odbočku na místo zvané Čertův odpočinek, kam ještě donedávna vedla značená cesta a byl odsud dobrý výhled do okolí. Kvůli vzrůstajícím stromům je výhled poněkud omezen, ale zajímavostí je zde pěkná skalka ve tvaru stoličky.

Z Čertova odpočinku se vrátíme na žlutou a podél oplocení přírodní rezervace z Černé hory sejdeme severovýchodním směrem na rozcestí Pod Sněžnými věžičkami. Z rozcestí se vypravíme na dnešní poslední tisícovku, Sněžné věžičky (HLV 231; 1070 m). Na vrcholu je několik skalních věží, které slouží i jako horolezecký terén. Na jedné z nich je vybudována vyhlídková plošina a najdeme zde také schránku s vrcholovou knížkou. Nejvyšší skálou je ale ta, která se nachází těsně u hranice přírodní rezervace Černá hora. Výhled je ze Sněžných věžiček zatím dobrý, ale okolní stromy dorůstají velmi rychle, takže za pár let bude vyhlídková plošina skoro zbytečná.

Od Sněžných věžiček se vrátíme zpět na žlutou značku a čeká nás několikakilometrové klesání, až téměř na místo našeho dnešního startu. Nejprve sejdeme na Rozcestí k Černé hoře, odtud jihozápadním směrem po modré turistické značce kolem pomníčku Jägerova smrt do Kristiánova, kde zvolíme lyžařskou stezku nebo turistickou žlutou, a ty nás dovedou k Vodní nádrži Josefům důl. Přejdeme hráz a po silničce dojdeme do Hrabětic.