Čertova hora a Janova skála (Krkonoše)

Související odkazy: Na nejsevernější tisícovku na běžkách | Čertova hora a Janova skála | Po stopách Hanče a Vrbaty na běžkách | Tisícovky Žalského hřbetu | Přední a Zadní Žalý | Na nejvyšší horu České republiky | Na tři tisícovky Světelské hornatiny | Rýchorské tisícovky

Trasa výletu: Harrachov — Čertova hora (HLV 330; 1021 m)Janova skála (HLV 382; 1002 m) — Čertova pláň — rozc. Ručičky — Kládová cesta — Krakonošova snídaně — Harrachova cesta — Harrachov   /   (Hotely a penziony v Harrachově)

Mamutí můstek na Čertově hoře zespodu nevypadá tak zle.

Mamutí můstek na Čertově hoře (HLV 330; 1021 m) zespodu nevypadá tak zle.

Jindřich Preis (září 2007)

Celková délka výletu: 22 km

Fyzická obtížnost: střední

Orientační náročnost: malá

Tisícovky na trase:
Čertova hora (HLV 330; 1021 m); Janova skála (HLV 382; 1002 m)

Doporučené mapy:
SHOCart 24; KČT 22

Zvukový záznam výletu

(Pořad byl poprvé vysílán na ČRo 1 - Radiožurnálu 28.03.2004)

ČRo 1 - Radiožurnál
<a href="/exp/krkonose/11D37F25-411B-4F19-B035-6BA856C7B28Fori.mp3" target="_blank">Otevřít zvukový záznam: Výlet: Čertova hora, Janova skála</a><br />

Popis výletu

Běžkařský nebo cyklistický výlet na dvě trochu odlehlé tisícovky Krkonoš zahájíme v Harrachově, městečku, které bylo založeno v 17. století jako ves a kde byla hrabětem Ferdinandem Bonaventurou Harrachem roku 1712 založena sklárna s výrobou světoznámého českého křišťálu.

Cyklisté se vydají Anenským údolím, kde se při Mumlavě rozkládá přírodní památka (1,05 ha) vyhlášená roku 1985 chránící vzácný šafrán bělokvětý, odbočí vlevo na jihozápad na silnici směřující Pilařovým údolím do Mýta, pojedou po ní asi kilometr a odbočí na modrou cyklostezku vedoucí po Janově cestě. Běžkaři se rovněž vydají z Harrachova na jihozápad, ale ti Mumlavu přejdou a po závodních běžeckých tratích se na Janovu cestu dostanou také. Pozor ale na závody, které se zde poměrně často konají. Většinou je o době jejich konání možné získat informace včas, takže si můžeme výlet naplánovat tak, abychom pak nemuseli improvizovat.

Po Janově cestě dojedeme na rozcestí se zelenou turistickou značkou Na Kalmu, odkud se vydáme na sever na Čertovu horu. Čertova hora (HLV 330; 1021 m) je nejzápadnější tisícovkou Krkonoš a máme odtud poměrně dobrý výhled. Samotný vrchol najdeme mezi geodetickými body, kterých je zde několik. Pro ty, kteří by se na Čertovu horu nechtěli drápat vlastními silami a překonat tak převýšení téměř 400 metrů, se nabízí ještě jedna varianta. Z Harrachova sem totiž, jako na mnoho krkonošských hor, vede lanovka. Je dvojsedačková, dlouhá 1200 metrů a byla vybudována v roce 1983. Zajímavostí také určitě je, že vede v blízkosti největšího mamutího můstku pro lety na lyžích u nás.

Ať už se na Čertovu horu dostaneme jakkoli, z ní budeme pokračovat po modré turistické značce, která vede společně s cyklostezkou a lyžařskou magistrálou, směrem na jihovýchod. Asi po kilometru se dostaneme na odbočku pod Janovou skálou, kam se určitě podíváme, neboť se jedná o další tisícovku. Janova skála (HLV 382; 1002 m) je skalní výchoz a je z ní částečný výhled za západní část Krkonoš a polskou Szrenici.

Z Janovy skály se vrátíme na značku a dojedeme na rozcestí všech čtyřech značek, odkud se pěší nebo ti, co si chtějí výlet zkrátit, můžou vrátit do Harrachova po žluté směrem na sever až severozápad. Běžkaři s cyklisty pojedou po Janově cestě dál na východ až na rozcestí Ručičky. Z Ručiček se vydáme přes Ryzí potok a po Kládové cestě, po níž vede modrá cyklostezka a červená lyžařská magistrála, obkroužíme horu Plešivec a dostaneme se na rozcestí Krakonošova snídaně. Na tomto rozcestí se Malá Mumlava vlévá do Velké Mumlavy a odsud je již nazývána pouze Mumlavou. Právě podél ní povede náš poslední úsek. Krásná cesta, tzv. Harrachova nás povede nejprve pod Mumlavskou skálou a potom i kolem Obřích kotlů a Mumlavského vodopádu zpět do Harrachova. Mumlavský vodopád patří k nejnavštěvovanějším vodopádům v Krkonoších. Je také nejvodnatějším a vysoký je 8 metrů. Na jeho úpatí jsou v žule vymleté dva obří hrnce a další tři najdeme nad vodopádem.