Smrk a Malý Smrk (Moravskoslezské Beskydy)

Související odkazy: Za slovanským bohem Radegastem | Smrk a Malý Smrk | Z Ostravice na Lysou horu | Z Pražma na Travný | Přes Javorový na Ropici | Tisícovky Zadních hor

Trasa výletu: Ostravice — Pod Holubičankou — Malý Smrk (HLV 135; 1174 m)Smrk (HLV 72; 1276 m) — Malý Smrk — rozcestí u chaty Včelín — (Hutě) — hráz vodního díla Šance — Ostravice   /   (Hotely a penziony v Ostravici)

Mohutný masiv Smrku z vrcholu Malé Stolové.

Mohutný masiv Smrku (HLV 72; 1276 m) z vrcholu Malé Stolové (HLV 357; 1009 m).

Tomáš Formánek (září 2004)

Celková délka výletu: 12 km

Fyzická obtížnost: střední

Orientační náročnost: střední

Tisícovky na trase:
Malý Smrk (HLV 135; 1174 m); Smrk (HLV 72; 1276 m)

Doporučené mapy:
SHOCart 69; KČT 96

Zvukový záznam výletu

(Pořad byl poprvé vysílán na ČRo 1 - Radiožurnálu 13.04.2003)

ČRo 1 - Radiožurnál
<a href="/exp/moravskoslezske-beskydy/4F4E7954-077E-492D-A8C8-A6D2D80500E2ori.mp3" target="_blank">Otevřít zvukový záznam: Výlet: Malý Smrk, Smrk</a><br />

Popis výletu

Tento výlet Moravskoslezskými Beskydami začneme v Ostravici, rekreační obci pod přehradou Šance. Nejvhodnější místo pro začátek trasy pro motorizované turisty i návštěvníky využívající hromadnou dopravu je u nádraží ČD. Železniční trať, jež je v provozu od roku 1905, v současnosti v Ostravici končí, dříve však pokračovala až do obce Bílá, nedaleko česko-slovenské hranice.

V Ostravici, v části Hamrovice, se nachází přístupný srub Petra Bezruče z roku 1935 dnes sloužící jako básníkovo muzeum na tzv. Ďábelském ostrově.

Z Ostravice se vydáme po červené turistické značce jihovýchodním směrem. Zprvu stoupáme údolím Bučacího potoka, posléze však jeho koryto opustíme a pokračujeme dále kolem rozcestníku Pod Holubičankou až na první dnešní tisícimetrový vrchol Malý Smrk (HLV 135; 1174 m). Nejvyšší bod Malého Smrku leží přibližně 250 m východně od rozcestí červené a modré turistické značky. Z rozcestí pokračujeme dále po červené západním směrem až na nejvyšší bod dnešního putování Smrk (HLV 72; 1276 m). V okolí obou zmiňovaných vrcholů se rozkládá přírodní rezervace Smrk (161,25 ha), vyhlášená v roce 1996, chránící přirozené či přírodě blízké lesní typy vegetace. Na hřbetu spojujícím oba vrcholy se nacházejí mohyly Johna Lennona a Jana Palacha.

Z vrcholu Smrku se vrátíme po červené na rozcestí s modrou, odkud se po modré zhruba po kilometru dostaneme na rozcestí se žlutou u chaty Včelín. Odtud můžeme pokračovat po žluté a sestoupit k hrázi přehrady Šance, případně, pokud si chceme výlet prodloužit, můžeme dále jít po modré až do osady Hutě ležící na břehu zmiňované nádrže, a odtud dojít k hrázi po silničce lemující levý břeh nádrže.

Údolní nádrž Šance na říčce Ostravici je zdrojem pitné vody pro oblast Ostravska. Vodárenská nádrž s kamennou hrází 65 vysokou, v koruně 342 m dlouhou, má plochu 335 ha a byla dokončena v roce 1970. Pod hladinou zmizela při výstavbě i část obce Staré Hamry a úsek železniční tratě do Bílé. V přehradě platí zákaz koupání.

Od hráze se můžeme k nádraží ČD v Ostravici vrátit autobusem, případně dojdeme pěšky po silničce lemující tok říčky Ostravice.

Pro ty, kterým by se zdál dnešní výlet příliš krátký doporučujeme, aby dosavadní trasu pojali pouze jako dopolední etapu a po občerstvení pokračovali od přehradní hráze stále po žluté až na nejvyšší vrchol Moravskoslezských Beskyd, kterým je Lysá hora (HLV 48; 1324 m). Odtud se pak vrátí po červené k nádraží ČD v Ostravici.